Zevenentwintig dagen lang willen wij in de sangha samen het voornemen aangaan om dagelijks steeds weer de onmiddellijke praktijk van het schouwen van de natuur van de geest (jikiji) te beoefenen.

De praktijk van jikiji bestaat er in om telkens opnieuw voor een paar ogenblikken gewaar te zijn van de open, ruimtelijke kwaliteit van onze geest – en dit gewaarzijn dan te lossen. Dit ‘onmiddellijke zien’ kan voortdurend tijdens de dag telkens opnieuw worden beoefend. Men richt zijn gewaarzijn niet op de objecten van de geest (gewaarwordingen, waarnemingen, beelden, gedachten), maar men staat toe even gewaar te zijn van de vormloze en oneindige ruimte van het bewustzijn waarin deze “mentale objecten” zich ontwikkelen. Dan laten we los…

Dit herhaaldelijk even schouwen van de weidse, lege natuur van de geest wordt ook ‘het zien van de geestgrond’ of ‘het zien van de bron van de geest’ genoemd.  Deze volledige présence bij de leegte zelf van ons bewustzijn is een onmiddellijke overgave, totaal en wezenlijk.
Deze directe praktijk kan jij eender waar of wanneer herhalen: moment na moment telkens opnieuw nu. Jikiji blijft uiterst geschikt om te oefenen tijdens ons bezige lekenleven. Je kan het immers ongemerkt altijd en overal doen: op de tram, in de wachtrij bij de bakker, tijdens het wandelen, als je de telefoon hoort,…
Jikiji vormt daarenboven een goede opstap naar onze kernbeoefening van ‘vormloze meditatie’ (J. shikantaza).

 

‘Het onderricht van de geestesgrond is de basis van de zenstudie.
De grond van de geest is het grote gewaarzijn van zijn zoals het is.’
Fayan Wenyi

 

Wij starten 27/27 JIKIJI op woensdag 1 december en gaan door tot en met maandag 27 december, de dag waarop de nieuwjaarssesshin in Cadzand begint. Wij sluiten die avond in Cadzand af met een luistercirkel.

 

 

‘Een gelofte heeft haar eigen kracht.
Niet ik, maar de gelofte draagt mijn dagelijkse oefening.’
Frank Roshi

 

Zazen is het hart van onze zenspiritualiteit, het gewaarzijn van de natuur van de geest is de sleutel.
Het verdiept om gedurende langere tijd bij één oefening te blijven.

Spreek met jezelf vooraf af waarom je deze beoefening wil doen.
Jikiji doen staat los van het feit of ik nu goesting heb of niet.
Het gaat niet om de prestatie.
Toewijding is de sleutel, gewaarzijn de oefening en zelfvergetelheid het punt.

Deze coronaperiode is een bijzondere tijd om je zenpraktijk te verdiepen. 
Het kan ook helpen om (vooraf) over de de oefening met Frank Roshi te overleggen.
Naast je jikiji-oefening kan je ook naar de zendo gaan om samen zazen te doen of je sluit aan bij onze zenmeditatie online.
Je kan er ook voor kiezen om nu niet mee te doen.

Lees misschien ter inspiratie hier het verhaal over Chiyono en haar praktijk van ‘het onmiddellijk schouwen van de bron’ die in feite niets anders is dan jikiji.